underbara Taxinge julmarknad.

 
Jag har, som ni säkert märkt, haft lite vila från bloggen i 2 dagar + att den inte riktigt varit som den brukar under någon vecka. Det blev bara så då jag och Erik har hur mycket som helst att tänka på nu när det nalkas flytt nästa torsdag. Men nu tänkte jag berätta vad jag gjort de dagar jag inte varit här.
 
I lördags så var jag ju hos mina föräldrar, hade det jättemysigt och jag och mamma bakade, vad tänkte jag visa senare. På kvällen så kom Erik hem från sin killhelg och vi åt en lätt middag tillsammans och satt i soffan och tog igen oss lite, gick och la oss i hyfsad tid för att på söndagmorgon gå upp tidigt tidigt för att åka till... Taxinge julmarknad! Jag har hört talas om Taxinge slott (Det är även där de spelar in "Hela Sverige bakar") och att det även kallas för "Kakslottet" men när jag sedan läste i Amelias jultidning så såg jag att de skulle ha julmarknad och både jag och Erik älskar sådant så jag berättade för honom och så tittade vi ut en dag som skulle passa oss (med tanke på flytten). I början så var vi lite tveksamma på om vi skulle åka med tanke på allt som händer men sen sa jag att vi måste göra någonting tillsammans nu, det var alldeles för längesedan vi gjorde någonting bara han och jag så då bokade vi in söndagen den 18e och det ångrar vi inte en endaste sekund kan jag lova. Det är utan tvekan den bästa julmarknad jag varit på. Vi fick tips av min kollega (som åkt på denna marknad ända sedan hennes barn var små) att vara där när det öppnar och börja med att fika på det berömda slottscaféet för efter bara någon halvtimme in på öppningen så är kön ända ut på slottsgården och det kan jag säga att det var det. Vi kom dit 10.15 (öppnade 10.00) och då var det enkelt att få plats på fiket och även handla allt gottis man ville ha, men under tiden vi satt där och fikade (vilket bara var i 30 min) så växte kön något otroligt och efter bara någon timme när vi hade gått runt så var kön, som sagt, ute på slottsgården. Som ni ser på några bilder så har de även förberett med köskyltar för att visa i vilken riktning kön går i. Men jag förstår att det är så poppis för vilka kakor, gud alltså och vilket utbud! Ni ser ju bara på bilderna vilka högar med tårtor och kakor det var. Vi tog 3 st olika och så delade vi på de, oj så gott och oj så mätta vi blev. Efter vi fikat så gick vi omkring och tittade på alla hantverkares utställningar och utanför slottet så fanns det även två "bodar" där det fanns en massa fina saker och jag var väl i himlen kan vi säga, jag skulle kunnat plocka på mig allting där inne i princip. Sedan gick vi ner mot stallet där de hade matboden och matstånden. Så himla mycket fina och goda saker. De hade olika marmelader, ostar, knäckebröd, skinka, ost, lutfisk, saffran, svagdricka, must och ja, allt möjligt! Vi gick runt och smakade, handlade och blev bara överväldigade av den fina kvalité allt höll. Vi handlade marmelader, knäckebrödet, lutfisk (jag, mamma och min bror är riktiga lutfiskälskare och mannen som sålde denna lutfisk hade fått diplom för den finaste lutfisken och det kan jag säga att man såg på fisken), spansk saffran (ska bli jättespännande att baka med den) och ja, det var det vi handlade i matboden. Sen gick vi in i stallet och där hade de också en massa gottis, förutom ett till café så fick man se när de bakade(?) polkagrisar, kolafudge i alla dess smaker, de hade kryddor (vi köpte 3 olika) och på övervåningen där så hade de hantverk i alla dess slag, mössor, keramik, träskapelser, tomtar och ja, allt som man kan tänka sig. Vi blev så imponerade över den kvalité allting höll och vi förstår verkligen att det är, om inte den bästa, så en av de bästa julmarknaderna i Sverige och ändå så säger dem som kommit dit i flera års tid att det blivit lite sämre (det var tydligen större utbud av mat förut). De har även marknad denna torsdag till söndag och jag vill åka dit igen, bara för att uppleva känslan och omgivningen igen, så himla himla mysigt och rogivande. ♥
 
 

Kommentarer
Postat av: Rebecca

Åh kakbuffé, det där ser verkligen ut som (och låter som) min typ av ställe, borde åka dit:-D

Svar: Ja! Åk dit Rebecca :) Det är hur mysigt som helst och jag tror absolut att det är ditt typ av ställe :))
Emmas fibromyalgi

2012-11-21 @ 17:20:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0