lite frulletips och lingongrovafällan

 
Börjar denna söndag med lite tips på frukostar som är gluten och mjölkproteinfria. Jag äter varje morgon soyghurt, antingen från Carlshamn eller från AlproSoya, jag tycker bättre om Carlshamns då den är mer lik vanlig youghurt. Sedan har jag gjort en egen müsli, har alltid banan i också då det blir matigare. Till detta tar jag två gluten och mjölkfriaknäckemackor, Wasa har ett knäckebröd men det här är från "Friends of Adam", ska dock göra ett eget sen när jag fått receptet från mamma. Så, det här är ett alternativ på frukost. Har ett annat tips på lager som Erik faktiskt gjorde nu i morse.

Egentligen skulle jag fika med mina fina vänner Frida och Ivar idag men vi bokade om det då jag inte känner mig helt hundra än. Så nu ska vi sätta igång en film här, eller ja, Erik ska kolla film och jag ska hålla på med en hemlis. Jag är inte mycket för filmer, så jag har dator i knäet istället och sneglar till lite då och då.
 
Müslin:
Blanda puffad quinoa, boveteflingor, hirsflingor, solrosfrön och gojibär. Jag använde inga mått utan höftade lite. Jag utgick från det här receptet men då jag inte gillar att ha så mycket bär och saker i så skippade jag det och jag rostade inte i ugnen heller. Det jag märkt nu när jag börjat med det här är att allt innehåller så otroligt mycket socker, framförallt müslin. När ni tittar på förpackningar, på framförallt bröd och müsli så kolla på "antal sockerarter", detta värde ska inte överstiga 5. Ofta så är det omkring 18 g socker i müslin och det motsvarar 6 sockerbitar (varje sockerbit räknar man som 3 g), lite mycket enligt mig. Nu finns det även risk för att ni kommer hata mig (skämt åsido) men det svenska folkets älsklingsbröd nummer ett är ju "lingongrova", om ni tittar på antal sockerarter på det brödet så kommer ni inte bli förvånade över att vi gillar det så mycket. Så, nu har jag förstört det för er, haha. Evil-Emma.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0