lite snabba tips.

Fick som sagt frågan om att ge lite tips på bra mat som är gluten och mjölkproteinfri. Jag kan säga att jag inte är superduktig på det här än, utan börjar i småsteg och lär mig mer och mer (som tur är har jag Sofia som jag kan rådfråga). Men man får helt enkelt ha tålamod i affärerna när man står vid glutenfriahyllan, det som är jobbigt är att det glutenfria oftast inte är mjölkproteinfritt, så det får man tänka på. Det finns dock ett bra utbud på yoghurt och matlagningsgrädde, jag har märkt att märket "Carlshamn" är bra på mjölkfriaprodukter och deras soyghurt är helt klart den godaste (tack Sofia och David för tipset!), provade Alposoyas först men Carlshamn är mycket mer lik den riktiga yoghurtsmaken. Jag ska göra ett utförligareinlägg om det här men jag tänkte att jag börjar lite smått nu. Jag var väldigt osäker i början på var gluten finns och inte, så jag sökte på wikipedia och hittade en väldigt bra lathund som jag nu skrivit ut. Ni hittar sidan HÄR.
 
Eftersom jag älskar att baka så försöker jag hitta bra böcker, sidor etc med gluten och mjölkproteinfriarecept. På Nyhetsmorgon för några veckor sedan så var Oscar Målevik där, en väldigt duktig bagare som nu givit ut boken "Friendly bread" med några kollegor, jag är väldigt sugen på att köpa den. Jag känner själv att det är lättare att utgå från glutenfriarecept och sedan kompletera med mjölkproteinfriaalternativ än tvärtom då glutenfritt är en större djungel att hålla reda på, men det är ju bara vad jag känner. Boken hittar ni HÄR.
 
 
Bilden lånad från Bokia.se
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0