ett världsligt problem, för lilla mig.

instagrambild från igår
 
Nu har jag läst klart första kapitlet och jag tar en paus nu innan vi ska gå och hämta mat på pizzerian. Är så totalt slut i huvudet, det här att streckplugga i tre hela dagar tar helt klart på orken och knoppen, men det visste jag ju redan från början, men det är ett lika stort faktum för det. Längtar tills jag är klar så jag kan pusta ut så otroligt ordentligt så jag kommer få springa efter och hämta andan igen ;) Iallafall, till bilden.
 
När vi var hos vår bm (barnmorska) senast så sa hon att hon tyckte mina naglar var jättefina men att jag tyvärr måste ta bort dom lagom till förlossningen. Det hade jag dock redan listat ut, men så har jag tänkt på det där efter det. Jag skrev ut igår på instagram då att jag funderar på att kapa av mig naglarna (buuuuuäääh) nu, typ när som helst för att göra mödan kort, och vänja mig först vid att ha korta naglar och sedan ta bort materialet. Jag har haft långa och fina naglar (har alltid haft välvårdade naglar, satt i princip varannan kväll med nagellack förut innan materialet) sedan jag var 12 år och att ha fina och välvårdade naglar är verkligen någonting som är en stor del av min identitet för mig själv och en del av mitt självförtroende sitter där (inte ett jättesmart ställe att sätta en del av sitt självförtroende i, jag vet), så att kapa dom gör verkligen ont i själen och jag vet att jag typ kommer få ett nervöst sammanbrott efteråt. Men jag måste göra det. Jag är dock inte av den åsikten att man prompt måste ha korta naglar med bebis, dock ska man inte ha så långa som jag har och definitivt inte så "spetsiga" som jag har. Utan jag kan kanske tycka att man kan ha någon millimeter/halv cm lång nagel och mjuka, rundade kanter. Men, iallafall. Jag skrev alltså ut detta igår och då sa min kära Sussie (nagelteknolog, som gjort mina naglar i tre år innan jag flyttade ner hit och som även gjorde mina fantastiska bröllopsnaglar som är på bilden) att detta var trams och att man inte alls behöver ta bort materialet för förlossningens skull. Hon sa att hon hade haft kunder med både planerat och oplanerat kejsarsnitt (om det skulle bli kejsarsnitt för vår skull alltså, vi är inställda på vaginal förlossning) och då har hon enbart tagit bort materialet lite på tummarna, där man sätter syremätaren. Det är alltså där det hela landar, att man tror att man inte kan mäta syret i blodet om man har material på naglarna. Dock vet jag att detta går, för när jag opererade mina bihålor (typ det värsta jag varit med om rent kroppsligt) så hade jag material och ingen hade sagt till mig att man inte fick ha det, så när jag skulle köras till operationen så sa sköterskan att jag måste ta bort materialet. Jag tittade på henne och trodde hon skämtade, jag kan ju inte ta bort materialet så där bara? Men hon var stenseriös men jag fick förklara för henne otaliga gånger att jag inte kan göra det själv, om jag inte hade typ några timmar till att fila ner dom själv. Men det gick ju galant allting, i det avseendet iallafall, sen att jag mådde så sjukt hemskt efter operationen och fick åka in till akuten en dag efter är en heeeelt annan femma. Men, jag är ju inte den som är den, så jag känner att jag vill ta bort materialet ändå, för man vet aldrig vad som kan hända. Men, det tar emot något överjävligt kan jag säga och jag räds verkligen när jag tar bort materialet och naglarna är såååå tunna så allting bara gör ont. Det här låter säkert jättetöntigt för de flesta av er, men ni som har långa naglar med material förstår nog precis vad jag menar. Och om man har haft välvårdade naglar i 10 år och material i snart 4, så är detta faktiskt jobbigt. Men, första steget är att korta ner dom till "obefintlig längd" som jag skrev i messet till min nageltjej nyss och sedan får jag se hur jag gör, kort eller lång pina. Återstår att se. 
 
Någon som har erfarenhet av detta? Hur lång tid det tog för naglarna att återställas efter material osv? 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anna

Det där har jag aldrig hört?! Tycker det verkar lite konstigt, hör med en BM till tycker jag.. Jag hade gellack på mina naglar under förlossningen (ingen sa något), vet dock att man ska ta bort nagellack inför operationen men om jag inte har fel är det för att man ska kunna se om naglarna ändrar färg till blålila hållet.. Annars kan jag rekommendera gellack istället för material så håller sig naglar snygga å det är så mycket lättare med "lagom" längd på dem när man har en liten :)
Men se på Charlotte Perelli hon klarar bebis å sina långa naglar så det går såklart det med!

2014-06-04 @ 13:19:52
URL: http://sottochgott.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0