Ett kaffigtinlägg - Varför avkalkning?

Det är inte alla som vet men jag är faktiskt utbildad barista. Tog en 2-dagarsutbildning i mars i år (faktiskt de dagar jag fick min diagnos) och det var riktigt, riktigt roligt och lärorikt. Jag ångrar det inte en dag, men tyvärr så tror jag inte att barista är någonting för mig med tanke på fibron, så på det sättet är det otroligt tråkigt. Men jag älskar iallafall kaffe och köpte mig direkt efter utbildningen en egen kvarn och en äkta espressomaskin, som nu står här på jobbet. Har inte väckt espressomaskinen till liv efter flytten men funderar på att göra det nästa vecka. I allafall, det var inte det jag skulle prata om. Utan sedan jag gick denna utbildning så har jag blivit lite utav en "Du-måste-kalka-av-din-kaffebryggare"-diktator. Det vi lärde oss på utbildningen var att om man använder sin kaffebryggare varje dag hemma (eller på jobbet, självklart) så ska man kalka av den minst en gång i månaden, helst varannan vecka egentligen. Detta för att det samlas kafferester i filtrena och i bryggaren som gör att ditt nybryggda kaffe kan smaka dåligt eller rent utav kaffesump, så om du har köpt ett nytt kaffe och brygger det och sedan när du dricker det tycker att det smakar skit, rent ut sagt, så är det säkerligen pga. att bryggaren inte blivit avkalkad på länge och behöver lite omsorg. Hemma så har jag en gammal avkalkningsflaska och på den står det precis hur man ska göra men när jag skulle kalka av bryggaren här på jobbet förra veckan så stod det: "följ bryggarens anvisningar" och det är ju inte alltid lätt att veta. Men jag kör alltid på som det står på den jag har hemma, alltså:
1. Fyll bryggaren med ½ l vatten och häll i en kork (alltså avkalkningsflaskans) avkalkningsvätska i bryggaren tillsammans med vattnet.
2. Sätt igång bryggaren och låt hälften av vattnet rinna igenom, stäng sedan av bryggaren och låt stå i 30 min.
3. Efter 30 min - sätt igång bryggaren och låt resten rinna igenom.
4. Skåda nu vattnet i kannan, inte så fräscht? = Inte kalkat av på länge...
5. Nu behövs det rensas i "rören" på bryggaren, så fyll bryggaren med vatten upp till "max"strecket och låt det rinna igenom, återupprepa minst 2 ggr, helst 3 för att vara säker på att det inte finns något medel kvar i rören.
 
För att demonstrera ordentligt (och skrämma er lite så att ni gör detta) så tänkte jag visa bilder från när jag kalkade av bryggaren här på jobbet... Jag undrade varför kaffet smakade som det gjorde innan detta och ja, jag fick ett ganska tydligt svar på min fråga.
 

Kommentarer
Postat av: Linnéa

Bra tips? Var hittar man avkalkningsvätska?? :D

Svar: Tack :) Du hittar det i alla livsmedelsbutiker :))
Emmas fibromyalgi

2012-10-05 @ 16:38:38
URL: http://limpilife.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0