stockholmskan har påbörjat sin transformering...

 
Jag och Bobbo mumsade på tacos till middag idag (eller lunch som det heter i Stockholm). Jag börjar bli lite konfunderad över hur mycket skånska jag börjar addera i mitt ordförråd... Varje dag låter ett ord lite mer skånskt än dagen innan och helt plötsligt så är ett ord helt skånskt och det stockholmskiga är putsväck. Som idag, när vi varit i en liten butik och vi sett en jättesöt liten tavla med ett fint ordspråk på så kom det från ingenstans när vi gick därifrån: "Visst var den där skylten 'gylli' älskling?" sekunder går... "Älskling, sa jag precis 'gylli'?! Jag menar gULLIG!!". Ni skulle sett Bobbos leende, det sken upp hela skåne vill jag lova (hans mission är ju självklart att jag ska få in så mycket skånska som det bara går för en stockholmare). Sen är det också mer så att vissa ord bytits ut men inte med någon skånsk dialekt (än). Såsom:
 
Äcklig --> Rälig
Luva --> Hätta
Göra i ordning/fixa --> Göra ve
Lunch --> Middag
Middag --> Kvällsfika
Skratta --> Grina 
Fralla/Bröd --> Bulle
 
 
To be continued....
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0