vecka 17

jag och magen i vecka 17 (16+0)
 
 
Så här står det på gravid.se för vecka 17:
"Ökad svettning är vanligt hos mamman, vilket beror på ökad blodmängd. Många kvinnor blir även täppta i näsan. Behovet av att kissa ofta bör ha gått över vid det här laget. 

Ditt barn är 11-12cm långt från huvud till stjärt och väger ca 150g. Huvudet är visserligen stort ännu, men det börjar se mer proportionerligt ut. Ögonen är fortfarande slutna, men de har blivit större och ögonfransar och ögonbryn har blivit längre. Underhudsfett börjar lagras, det hjälper till att hålla värmen samt ger energi. På huvudet växer mer och mer hår. Alla fingrar och tår har nu fått pyttesmå naglar. Det lilla hjärtat pumpar runt ungefär 24liter blod per dygn. Barnet blir medvetet om ljud utifrån och kan reagera på dem. Bröstkorgen hävs och sjunker när det tränar sin andning. Barnet befinner sig nu i den övre delen av livmodern och väger mer än moderkakan. Utifrån sett är barnet mitt emellan blygdbenet och naveln."
 
"Ökad svettning", jo man tackar jag. Men den ökade blodmängden kan jag skriva upp på, alltså det är helt sjukt hur varm jag blivit. Känns också bra att Bodil sa att det kommer bli rekordvarmt i slutet av maj här nere, haha oj oj oj. Men hellre det än som vädret är nu på bröllopsdagen. Men, åter till lillbusen. Jag känner att han (vi vet inte om det är en tjej eller kille, än, men vi säger han för det känns inte bra att säga "den" eller "hen", sen får ni tycka vad ni vill :)) krypit upp lite, för jag är mer hård mellan naveln och blygdbenet, som det står att det ska vara också. Och det syns ju på bilderna också, att det putar ut lite extra där. Jag ska även börja prata mer med bebisen nu och jag ska säga det till Bobbo med att han får ha lite snack med lillbusen ;) Man känner att veckorna bara springer förbi nu. Lite skillnad mot i början när varje vecka kändes som en enda lång evighet. Sen får jag be om ursäkt för att jag inte ser så glad ut på bilderna, men jag kände mig inte jättesnygg med mitt rödprickiga ansikte och slitna hår och jag ville få bilderna tagna för annars skulle vi bara glömma bort det och dagarna skulle bara gå. Men nästa vecka får det vara lite ändring på det. På Instagram har jag en lite finare bild där jag ser betydligt mer glad ut, så som jag känner mig när jag tittar och känner på magen, jag heter emmasfibromyalgi där. Den här halsbrännan som varade hela dagen igår kanske har med håret... Jag har nämligen hört att om man har mycket halsbränna som gravid så har bebisen mycket hår. Det lär vi ju märka och jag kan säga som så, att jag skulle bli mycket chockad om lillbusen inte har en redig kaluffs, då både mamman och pappan har två ordentliga kaluffser själva. Som jag längtar efter att få hålla om dig och pussa på dig, vår älskade buse. Om två veckor får vi iallafall se dig, som vi längtar ♥
 
 
 

Kommentarer
Postat av: A

Åh, så fin du är!

Svar: Åh, tack så jättemycket älskade hjärtat <3
Emmas fibromyalgi

2014-05-10 @ 09:04:15
URL: http://vinglamedvingar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0