hur hösten påverkar oss fibrosar - tips!

Bild från instagram. Vila i soffan står högst i kurs just nu
 
Hej vänner. Hur är det med er? Jag hoppas ni har det bättre än vad jag har. Eller iallafall hur min kropp har det. Har sådan värk, framförallt i armarna, vilket är ett ställe jag aldrig brukar ha ont och det stör mig oerhört mycket. Sedan vet jag inte riktigt om det handlar om fibron eller om det är graviditeten, att busen ligger på ett sätt så nerver kommer i kläm och så vidare, för högerarmen känns nämligen svullen inuti och bortdomnad på något skumt och obehagligt sätt. Vaknade av det i natt och det känns som att det inte kommer tillräckligt med blod till den, mycket skum känsla. Men, en sak ska ni fibrosar har i åtanke att om ni börjar må sämre nu så finns det förklaringar. Dels är det att de flesta av oss börjar på jobbet igen, eller skolan, eller att man har en familj som återgår till vardagen och det innebär mer stresspåslag och planering, vilket vi är känsliga för. Sen är den stora biten väderomslagen. Vi är oerhört känsliga för det och de flesta av oss kan tyda vädret utan att titta ut genom fönstret, och detta genom att enbart känna hur det känns i kroppen. Och det extrema väder vi haft i sommar hjälper inte till, för det går till ett extremt väder till ett annat. Här nere så har vi haft regn i princip någon gång under dagen i ca 2-3 veckors tid och däremellan så har det varit sol och fint väder vissa dagar och vissa dagar mulet. Så ha det i åtanke och tänk på att sänka farten i vardagen, så kroppen hinner komma igång och framförallt har ork att ställa om sig till höstväder. Jag och min kära Cissa har det alltid som jobbigast den här tiden på året, så ni är inte ensamma om ni just nu ligger i soffan och har jätteont eller om ni kämpar med orkeslöshet och onormal trötthet. Det hör, tyvärr, årstiden till. Men för mig underlättar det att veta att det är så här och jag går faktiskt i princip och väntar på det varje år. 
 
Jag har haft några riktigt värkiga dagar de senaste, och en trötthet som inte är av denna värld. Sover ju som sagt rätt så dåligt, dock hade jag två bra nätter innan denna och fick sova bra. Men i natt så tror jag att busen hade FF i magen och körde disco utav bara attan + att jag har så ont i kroppen så jag orkade inte vända på mig utan att behöva vakna innan för att hjälpa kroppen på traven att byta position. Sen alla dessa nattliga besök till toaletten bidrar ju inte riktigt. Om jag har tur så behöver jag bara gå upp en gång om natten, men det är tillräckligt med besök enligt mig som knappt kommer upp ur sängen ;) 
 
Nu ska jag nog återvända till soffan och läsa ut den här grymma boken, "Föda utan rädsla". Den har hjälpt mig oerhört och kommer vara den enda boken jag läser om förlossningen. Riktigt, riktigt bra. Jag som tror mycket på tankeverksamhet är frälst i hennes sätt att guida en i hur man hjälper förlossningen på traven genom tankar och andning. Är faktiskt väldigt taggad på förlossningen, men busen, du får ligga kvar där ytterligare några veckor! ♥
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Monika

Ja vädret påverkar mycket, för mig är det jobbigt både när kylan kommer och när det är för varmt. Min graviditet fortsätter vara mycket jobbig, har så ont i huvudet vilket verkar vara hormonellt samt blodbristen och sömnbrist som bidrar. Själva fibroverken är nu konstant i knä, höft, ländrygg och skuldror samt nacke.

Du har så rätt i detta med känslighet för stresspåslag. Vardagen har börjat med två döttrar som ska upp mellan 05:30 & 06 för att hinna med morgonbestyren innan bussen kommer. Sen alla dessa läxor, möten etc gör mig helt slut bara jag tänker på det. Försöker vila lite på dagen, men de senaste veckorna kommer huvudvärken mer när jag gör det.

Längtar tills jag börjar känna bebisen i magen. När kände du det första "fladdret"?

Vh
Monika

Svar: Ja usch ja.. Det är verkligen hemskt. Ja, jag hade också mycket huvudvärk i början, och det är hormonellt, tyvärr :( Och det underlättar ju inte när man är så himla trött och som sagt, hormonell och allt som hör till. Mådde precis som du i början.
Åh herrejösses. Att du klarar av det! Kanske är så att huvudvärken som kommer när du vilar är ett tecken på att du behöver mer utav det?

Jag kände första fladdret rätt tidigt, redan i vecka 13 eller 14 tror jag, men då trodde jag inte riktigt på att det var bebisen som gjorde det :) Men det allra riktiga fladdret och rörelserna kände jag i vecka 17 :)

Mvh
Emma
Emmas fibromyalgi

2014-08-30 @ 13:17:33
Postat av: Madde

Hej Emma, min kropp är också extra känslig mot väderomväxlingar och mina fibromyalgisymptom blir värre. Det bästa man kan göra är att ta hand om sig själv och för mig blir det lättare att hantera smärtan när jag vet varför den är värre just nu./kram

2014-09-05 @ 22:20:59
URL: http://maddecase.blogg.se
Postat av: Jessica

Hej, Följer din blogg med jämna mellanrum och känner så igen mig i det du skriver. Jag har ännu ingen diagnos men är helt säker på att jag har fibromyalgi. Läkaren vill inte diagnostisera mig då jag är fullt sysselsatt på mitt arbete bl.a. Tydligen måste man vara funktionsnedsatt för att läkarna ska tro på en... Men vad de inte ser är ju vad jag inte orkar eller fixar idag på fritid och i hemmet som jag alltid gjort förr... Jobbet är min fristad och det sista jag kommer dra ner på.

Skönt att få lite svar på varför jag mår skit just nu. Får jobba mer med min acceptans helt enkelt....

Ha det bra! Hälsningar en tröttnisse...

2014-09-06 @ 22:15:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0