Vecka 24 och dateringsknäpp

Två slarvbilder i vecka 24 (23+3)
 
Magen är numer stenhård ♥ Dock känns det som att vi varit i vecka 24 i en evighet? Trots att vi bara är tre dagar in i den veckan. Men det har ju med dateringen att göra. Jag.kan.inte.släppa.det. Och ja, jag går och tänker på det konstant, och ja, det tar oerhört mycket energi och ja, trots allt detta så gör jag det ändå fortfarande. Men jag har mina anledningar:
- Dels för jag har känt av de symptom som jag "ska" uppleva den här veckan i två veckors tid?
- Jag har räknat ut och in på kalendern och det stämmer fortfarande inte.
- Läkaren sa att bebisen är 12 dagar större än vad han "borde" vara när vi var på RULet. 
 
Har säkert fler anledningar, men gravidhjärnan funkar inte så bra för tillfället så dom tre får sätta statement för mina tankar just nu. På torsdag ska vi iallafall till barnmorskan igen och trots att jag tog upp det förra gången så ska jag vara stenhård den här gången och be henne förklara för mig hur fasen det kan komma sig att jag egentligen skulle ha haft min menstruation två veckor efter jag hade den och hur fasen jag då kunde ha haft ägglossning efter det, när jag VET när jag hade den? 
 
Nåja, ni är nog trötta på mitt daterings-tjat, jag vet att i princip alla i min närhet är det också, så jag ska försöka släppa det, tills på torsdag iallafall. 
 
Som ni ser på bilderna så är det flytt"kaos", det är inget kaos, men det ser ut så och på onsdag så går äntligen flyttlasset!! Wiho! Som vi längtar och så jädra lyckliga vi är över det. Så, just nu så går all vår energi och tankeverksamhet åt till huset och bebisen, vad annars?
 
Så här säger gravid.se om vecka 24:
"Nu går det att höra barnets hjärta med ett vanligt stetoskop. Någon gång runt denna vecka är det dags för ett besök hos din MVC. Om du inte börjat träna dina muskler i bäckenbotten, så är det hög tid.Bäckenbottenmusklerna börjar tänjas ut, vilket kan leda till att du läcker urin när du hostar eller skrattar. Denna muskelgrupp används inte i dagliga aktiviteter och det kan därför vara svårt att veta om man tränar rätt.  

Hormonnivåerna i kroppen börjar plana ur och humöret brukar jämna ut sig. Många känner sig lugnare och gladare. Livmodern når nu ovanför naveln. 

Barnet är nu ca 21cm långt mellan huvud och stjärt och väger omkring 700g. Skulle barnet födas nu har det 20-25% chans att överleva. Det är fortfarande litet, finlemmat och alldeles hårigt. I kroppen har vita blodkroppar börjat bildas och dess funktion är att bekämpa infektioner.

Lungorna fortsätter att utvecklas och luftvägarna formas till rör för att kunna ta in och stöta ut luft. Blodkärl och lungblåsor utvecklas i lungorna och mellan dessa kommer så småningom utbyte av syre och koldioxid ske. I lungorna börjar också ett ytspänningsnedsättande medel att bildas. Dess uppgift är att hindra lungblåsorna från att klibba ihop."
 
 

Kommentarer
Postat av: Tess

Jaa förstår att det med datering inte känns helt lätt att släppa. Men tror du inte att första dateringen, den som överrensstämmer med din cykel, att den är rätt ? Eftersom de nu vill flytta fram tiden igen, blir det inte då som det var räknat ( som din egna beräkning) från början ?
Ja jag tror starkt på kvinnlig intution iallafall och man känner ju ofta sin egen cykel osv bäst själv.. Så gå på din magkänsla.
Kram Teresia

Svar: Jo men precis, det är det jag/ vi tror :) Att den datering vi gick efter innan vårt första ultraljud är det som stämmer, då skulle vi isåfall vara i vecka 26 nu. Åh, ja, det gör jag med :) Och både jag och Tonny känner inom oss att det är en oktober-bebis, november känns jättekonstigt av någon anledning. Jag ska verkligen stå på mig på torsdag, jag tänker inte ge mig för ens jag får en vettig förklaring till hur det skulle kunna gå ihop. När vi var på första ultraljudet och hon började dividera med datumet så fick jag en dålig magkänsla, det kändes så fel, men jag tänkte att hon är ju utbildad och jobbar med det här, hon vet väl. Men nej, jag skulle stått på mig ännu mer :/ Kram på dig
Emmas fibromyalgi

2014-07-12 @ 19:09:54
Postat av: Linda

Det kan ju vara så att du hade din mens o ägglossning när du vet att du hade det. Men att det tog tid tills ägget fastnade.

Svar: Det har jag inte tänkt på, ska fråga bm om det nästa vecka! Tack så mycket :)
Emmas fibromyalgi

2014-07-12 @ 21:12:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0