Vecka 20

Bild tagen i Vecka 20 (19+3) - idag 19+5
 
Hej på er! Jag har inte skrivit på ett tag utan har haft fullt upp med flertalet roliga och spännande saker och även varit upptagen av att vila och njuta av att vara ledig. På onsdag åker jag och Bobbo upp till Stockholms skärgård där vi ska spendera midsommarhelgen tillsammans med min familj, ska bli så himla mysigt. 
 
Och eftersom jag inte skrivit här på några dagar så har jag alltså inte hunnit uppdatera er om graviditeten. Jag har inte skrivit så mycket om graviditeten och fibron i samband med varandra, men det kommer. Jag vill ju ha lite underlag först på hur det är och vad jag tror är fibron och vad som är graviditeten. Dock är det ju självklart att graviditeten förvärrar en del symptom, men det visste jag ju från början. Iallafall, nu, fram till och med onsdag, så är vi i vecka 20 och...
 
Så här säger gravid.se om vecka 20:
"Ungefär vid den här tiden är det dags för ett nytt besök hos MVC. Modern märker att barnet rör sig alltmer och det går ibland att se dess rörelser.Livmodern växer alltmer och skjuter fram magen. Det kan hända att naveln börjar puta ut, i sådant fall kommer den att göra det tills förlossningen. Bröstkorgen växer och det kan vara mycket bekvämt med en justerbar BH. 

Ditt barn är 14-16cm långt från huvud till stjärt och väger ca 350g. Barnet är fortfarande mycket litet men växer snabbt och är nu halvvägsNu följer en kritisk fas i utvecklingen av sinnesorganen - hörsel, syn, känsel, smak och luktÄntligen kan barnet höra och känna igen din röst. De olika sinnesorganens nervceller utvecklas nu i sina specifika delar av hjärnan. Nybildande av nervceller har trappats ned något, och koncentreras istället till utveckling av komplicerade förbindelser mellan nervceller som krävs för funktioner som minne och tänkande. Bär du på en flicka finns det redan omkring två miljoner ägganlag i äggstockarna. Barnet kan nu njuta av att sträcka ordentligt på armar och ben, eftersom nervsystem och muskler har utvecklats tillräckligt för att det ska vara möjligt."
 
Jag känner att vår buse rör sig rätt mycket nu, men jag längtar verkligen tills de långa sessionerna som jag har hört att de kan hålla. Dock märker vi definitivt av att bebisen känner igen våra röster, för när vi ligger i sängen och ska sova och pratar så börjar han alltid sparka sen när vi tystnad och imorse när jag pratade i telefon så började det sparkas där inne för fullt. Jag märker också att den lille älskar mat, för så fort jag börjar äta, framförallt frukost, så dras det igång där inne, haha. Så häftigt och underbart. Och som ni ser så växer magen på, men nu är det verkligen påtagligt att det är bebisen som gör det mesta av magen och det har redan börjat bli svårt att resa sig upp från soffan och sängen, men sen är jag ju inte född smidig heller ;)
 
 

Kommentarer
Postat av: Sofie

Hur gick ultraljudet, fick ni veta kön? :)

Svar: Det gick jättebra :D Aa det fick vi, det är en liten kille :D
Emmas fibromyalgi

2014-06-16 @ 14:51:20
Postat av: A

Jag kan inte låta bli att än en gång påpeka hur vacker du är mitt hjärta <3

Svar: Åh, tack mitt älskade hjärta, du gör mig lika glad varje gång <3
Emmas fibromyalgi

2014-06-17 @ 07:57:02
URL: http://vinglamedvingar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0